Mansen Masinistit on Veteraanimoottoripyöräklubi Ry:n aluekerho

Toimintakertomus

TOIMINTAKERTOMUS 2017

Johtoryhmä: Olli Salonen, Pasi Mäkiranta, Jukka Peltonen, Erkki Itkonen, Olavi Kaario.

Kerhosihteeri: Matti Hartikainen ja Taloudenhoitaja: Virva Kaario

Kirjanpito, Nokian tilipiste Marjo Mäkelä

Kokoukset: Johtoryhmä on kokoontunut kuusi kertaa: 9.1, 6.3, 8.5, 2.7, 4.9 ja 5.11.2017.

Ma-tarkastukset. Masinistien museoajoneuvotarkastajina ovat toimineet Aarno Torikka, Olli Salonen, Jukka Peltonen ja Ari Reinikainen. Tarkastuksia tehtiin vuoden aikana viitisenkymmentä.

Jäsenmäärä 13.11.2017 oli 993

Toiminta:

Vuosi aloitettiin perinteisellä linja-auto matkalla 14.1. Jyväskylään Keskisuomen konepyöräseuran järjestämälle rompepäivälle. Taas saatiin kerholaisia bussi täyteen.

Kerhoillassa 24.1.Pasi Mäkiranta esitteli Royal Enfield vm 1930 pyörän ja sen konservointisuunnitelman.

Helmikuun lopulla saatiin käyttöön uudet Mansenmasinistit.fi nettisivut.

Vuosijuhla pidettiin ravintola Paasisalissa11.3. Tilaisuudessa palkittiin vuoden Masinistina Martti Ojala pitkäaikaisista ansioistaan kerhon ja veteraanimoottoripyöräilyn hyväksi. Vapaaehtoisen kannatusmaksun maksaneiden kesken arvottiin Jukka Peltosen lahjoittama palkinto, jonka voitti Pertti Korhonen.

Talviajotapahtuma Rämsöössä jäi toteutumatta heikon lumitilanteen vuoksi.

Aluekerhoparlamenttiin 19.3 Hirvensalmella osallistui Matti Hartikainen ja Virva Kaario lisäksi mukana oli kuljettajana toiminut Olavi Kaario. Masinisteja edusti myös Pasi Mäkiranta johtokunnan jäsenenä.

19.4 Käytiin puolenkymmenen jäsenen voimin piilottamassa moottoripyöriä kuorma-auton katvealueille ammattiopisto Tredun liikenneturvapäivässä Hervannassa. Samalla tutustuttiin logistiikka-alan opetustiloihin ja kalustoon.

22.4 Rompepäivä Teivon ravikeskuksessa keräsi taas kohtalaisesti myyjiä ja asiakkaita. Talkooväkeä saapui paikalle totuttuun tapaan riittävä määrä.

Sauna-ajelu ei juuri vetänyt väkeä. Liekö osa syynä kostea kesäsää. Parittomien viikkojen torstaisin Lempäälässä Mäyriän lomanviettopaikassa.

21.5 Kevätajo, Simo Saarinen oli suunnitellut mielenkiintoisen lenkin. Suuntana Parkanon ajoneuvomuseo ja Seitsemisen kansallispuisto jossa oli myös mahdollisuus ruokailuun.

10.6 vietettiin kansallista Museoajoneuvopäivää. Tällä kertaa järjestimme lukuisien yhteistyökumppaneiden kanssa vähän tavallista juhlavamman kokoontumisen: ”Suomi 100, Ajoneuvojen Vuosisata”. Mustalahteen Paasikivenkadulle keräännyttiin reilusti yli sadan museo- ja harrasteajoneuvon joukolla. Alkaen tietenkin Mäkirannan Pasin 1917 vuoden Royal Enfieldistä. Paasikiventielle kertyi aurinkoisena alkukesän päivänä tuhatmäärin kiinnostunutta yleisöä. Osa ajoneuvoista oli mukana vain esittelypaikalla, mutta noin 120 ajoi kulkueena Mobiliaan.

Veteraaniralliin Himokselle 4-8.8.17 lähdettiin huoltoauton saattelemana kerholta 4.8 klo 12.00. Huoltoautoa kuljetti Jukka Peltonen. Menomatkalla pistäydyttiin Järvenpään Mikan viiskymppisillä. Tällä kertaa huoltoauto seurasi matkalaisia toimettomana.

XXII Pori-Tampere ajossa 19.8 joukkuekisan voitto meni Poriin. Henkilökohtaisen kisan paras oli Tampereen Pekka Keskinen. Kilpailukeskuksena toimi tällä kertaa Lattomeren nuorisoseuran talo. Ajoihin tuli sadekelistä huolimatta 20 kuljettajaa, 11 kpl Tampereen ja 9 kpl Satakunnan aluekerhosta.

Syysajo 10.9 ajettiin Erkki Itkosen suunnittelemaa reittiä. Mentiin tervehtimään Kirsti ja Pauli Hämäläistä Kauttualle. Kikka oli tehnyt matkalaisille maittavan aterian, joka nautittiin auringon paisteessa takapihan terassilla. Mukaan oli uskaltautunut 12 motoristia. Kiitokset vielä Kikalle tarjoiluista.

Syksystä alkaen uutena keittiöpäällikkönä on toiminut Jussi Perko.

29-30.9 Mansen masinistit toimitti kahdeksan toimitsijaa Lake City ralliin Lempäälän Idea- ja Real Parkin alueelle. Tällä maksettiin ”toimitsijavelkaa” joka oli kertynyt Ajoneuvojen Vuosisata tapahtumasta.

30.9 oli jo perinteiseksi muodostunut VMPK:n perustamiskokoontuminen Salhojankadun Pubissa muistojen ja kuvien selailun merkeissä.

6.11 Pidettiin siivoustalkoot kerholla, kourallinen uskollisia oli jälleen kerran tullut kantamaan kortensa kekoon ja ylimääräiset roinat pihalle.

Jukka ”Jupe” Peltosen organisoima perinteinen Peltokerroin ajotapahtuma jäi tänä vuonna pitämättä huonon säätilanteen ja heikkoon kuntoon vettyneiden alueiden vuoksi.

14.11.17 Mansen masinistien Sääntömääräinen syyskokous tiistaina 14.11.2017 alkaen klo 18.00 Kerhotilassa Mikkolantiellä.

18.11 VMPK.n vuosikokous. Matka Veteraanimoottoripyöräklubin vuosikokoukseen Vantaalle. Lähtö kerholta klo 8.00, Kolmenkulman ABC klo 8.15, Lahdesjärven ABC klo 8.30.

24.11.17 klo 17:00 alkaen Perinteinen joulusauna, pikkujoulu ja vuosijuhla Nokian Urheilijoiden majalla Alisjärvellä Porin Yhdystie 229, Nokia.